Vi trængte til fornyelse”Systemet vi kom fra, fungerede egentlig fint og det var driftssikkert, men det var oldnordisk” |
Advokat og Partner Christian Lomborg Jessen, INNOVA Advokatfirma |
"Første gang vi blev præsenteret for Legis 365 i samspil med e-conomic og Microsoft 365 blev vi begejstret. Vi kunne straks se, at det var moderne og meget brugervenligt.
Nu har vi brugt systemet i 4-5 uger, det har ramt plet og der har ikke været nogen problemer. Vi er blevet bekræftet i, at det var den helt rigtige beslutning at skifte system.
Ganske enkelt en smart samlet cloudløsning, der kan bruges på alle nutidens platforme. Jeg spår produktet en god fremtid, måden man går til systemet på er meget intuitivt."
Hurtigt skifte over en weekend
"Der har været en fin overgang fra det tidligere system, det gik hurtigt, stor ros til iVISION. Det var fuldstændigt smertefrit, vi lukkede en fredag kl. 12 og over weekenden blev tingene flyttet, så der var kun tale om få timers driftsstop.
Jeg tænker, at når der ikke har været problemer her i starten, så er der heller intet at frygte fremadrettet. Jeg har ikke hørt en eneste der har brokket sig på kontoret, og det er selvom der også er nogen, der er mindre omstillingsparate, jeg har ikke hørt noget negativt – tværtimod får systemet meget ros" fortæller Christian Lomborg Jessen.
Behov for øget digitalisering
"Skiftet til Legis 365 faldt fint sammen med vores behov for øget digitalisering. Det er meget meget nemt at arkivere i Legis 365, det er for os blevet 10 gange nemmere. Tidligere brugte man lang tid, nu tager det få sekunder.
Stor ros til Leif Lindås fra iVISION for introduktion til systemet, alle blev hurtigt bekendt med funktionerne i systemet. Legis 365 er jo meget nemt at arbejde i og generelt et let overskueligt system i forhold til andre systemer", afslutter Christian Lomborg Jessen.
Nu har vi brugt systemet i 4-5 uger, det har ramt plet og der har ikke været nogen problemer. Vi er blevet bekræftet i, at det var den helt rigtige beslutning at skifte system.
Ganske enkelt en smart samlet cloudløsning, der kan bruges på alle nutidens platforme. Jeg spår produktet en god fremtid, måden man går til systemet på er meget intuitivt."
Hurtigt skifte over en weekend
"Der har været en fin overgang fra det tidligere system, det gik hurtigt, stor ros til iVISION. Det var fuldstændigt smertefrit, vi lukkede en fredag kl. 12 og over weekenden blev tingene flyttet, så der var kun tale om få timers driftsstop.
Jeg tænker, at når der ikke har været problemer her i starten, så er der heller intet at frygte fremadrettet. Jeg har ikke hørt en eneste der har brokket sig på kontoret, og det er selvom der også er nogen, der er mindre omstillingsparate, jeg har ikke hørt noget negativt – tværtimod får systemet meget ros" fortæller Christian Lomborg Jessen.
Behov for øget digitalisering
"Skiftet til Legis 365 faldt fint sammen med vores behov for øget digitalisering. Det er meget meget nemt at arkivere i Legis 365, det er for os blevet 10 gange nemmere. Tidligere brugte man lang tid, nu tager det få sekunder.
Stor ros til Leif Lindås fra iVISION for introduktion til systemet, alle blev hurtigt bekendt med funktionerne i systemet. Legis 365 er jo meget nemt at arbejde i og generelt et let overskueligt system i forhold til andre systemer", afslutter Christian Lomborg Jessen.
Advokat og Partner Mette Gade, 360 Law Firm |
”Sæt kursen stik mod
|
Den digitale omstillingsproces kan være uoverskuelig. Mette Gade, partner og advokat i 360 Law Firm beretter, at det er forståeligt, at mange advokatfirmaer og advokater hænger fast i gammeldags advokatsystemer. Ikke desto mindre risikerer de i stedet for at blive overhalet indenom af nye spillere på markedet, når deres gamle system bliver en byrde i stedet for en støtte.
Der er mange flere fordele ved de digitale løsninger i advokatbranchen, end de fleste advokater måske er beviste om. Og selvom det kan lyde omfattende, er det slet ikke så stort et projekt at skifte til et nyt system, som mange frygter – tværtimod, for et nutidigt advokatsystem og processerne for hurtig igangsætning findes allerede.
Den digitale speeder i bund
”Vi har siden etableringen af såvel 360 Law Firm samt Legal Inside valgt at arbejde med nyeste systemer. Vi har fra start fået mange fordele ved at søge mod skyen.
Med et enkelt og intuitivt cloudbaseret advokatsystem sparer vi masser af tid hver eneste dag, og med integration til et online regnskabsprogram sparer vi derudover mange timer om ugen på fakturerings- og regnskabsdelen.
Jeg har estimeret, at vi ved at anvende et nyt IT-system, sparer flere hundrede tusinde kroner om året samtidig med, at vi får frigivet mere tid, der positivt kan bruges på klienterne,” siger Mette Gade.
Tiden er inde til nytænkning i advokatbranchen
Der kan være en enkelt eller to advokater, som finder det grænseoverskridende at omstille sig til nye arbejdsvaner. Især når det drejer sig om at skifte de gamle og kendte IT-systemer ud med nye og fremtidssikrede cloudløsninger.
”Det er ikke svært at skifte system, jeg tror det sværeste for mange er at tage selve beslutningen. Min opfordring til både de små og mellemstore advokatfirmaer er, at i stedet for at hænge fast i gamle out-daterede systemer og måske være passiv utilfreds, er det på tide at få den digitale speeder i bund og overkomme tvivlen. Det giver både bedre bundlinje samt mere arbejdsglæde i hverdagen, når tingene fungerer optimalt”, fortæller Mette Gade.
”For de advokatfirmaer som har oplevet succes i de seneste årtier, vil ikke nødvendigvis opleve succes i det næste. Selvom vi lever i den digitale tidsalder, er der mange advokater som risikerer at sakke bagud, fordi de er afventede over for et skifte mod moderne digitale løsninger.
Og det er på trods af, at de digitale løsninger kan effektivisere de tidskrævende (og temmelig kedelige) opgaver”, afslutter Mette Gade, partner og advokat i 360 Law Firm.
Der er mange flere fordele ved de digitale løsninger i advokatbranchen, end de fleste advokater måske er beviste om. Og selvom det kan lyde omfattende, er det slet ikke så stort et projekt at skifte til et nyt system, som mange frygter – tværtimod, for et nutidigt advokatsystem og processerne for hurtig igangsætning findes allerede.
Den digitale speeder i bund
”Vi har siden etableringen af såvel 360 Law Firm samt Legal Inside valgt at arbejde med nyeste systemer. Vi har fra start fået mange fordele ved at søge mod skyen.
Med et enkelt og intuitivt cloudbaseret advokatsystem sparer vi masser af tid hver eneste dag, og med integration til et online regnskabsprogram sparer vi derudover mange timer om ugen på fakturerings- og regnskabsdelen.
Jeg har estimeret, at vi ved at anvende et nyt IT-system, sparer flere hundrede tusinde kroner om året samtidig med, at vi får frigivet mere tid, der positivt kan bruges på klienterne,” siger Mette Gade.
Tiden er inde til nytænkning i advokatbranchen
Der kan være en enkelt eller to advokater, som finder det grænseoverskridende at omstille sig til nye arbejdsvaner. Især når det drejer sig om at skifte de gamle og kendte IT-systemer ud med nye og fremtidssikrede cloudløsninger.
”Det er ikke svært at skifte system, jeg tror det sværeste for mange er at tage selve beslutningen. Min opfordring til både de små og mellemstore advokatfirmaer er, at i stedet for at hænge fast i gamle out-daterede systemer og måske være passiv utilfreds, er det på tide at få den digitale speeder i bund og overkomme tvivlen. Det giver både bedre bundlinje samt mere arbejdsglæde i hverdagen, når tingene fungerer optimalt”, fortæller Mette Gade.
”For de advokatfirmaer som har oplevet succes i de seneste årtier, vil ikke nødvendigvis opleve succes i det næste. Selvom vi lever i den digitale tidsalder, er der mange advokater som risikerer at sakke bagud, fordi de er afventede over for et skifte mod moderne digitale løsninger.
Og det er på trods af, at de digitale løsninger kan effektivisere de tidskrævende (og temmelig kedelige) opgaver”, afslutter Mette Gade, partner og advokat i 360 Law Firm.
Advokat insisterede på at benytte Legis 365”Fremragende løsning, der gør min hverdag lettere” |
Advokat Jens Peter Fabricius, Moltke-Leth |
Jens Peter Fabricius er advokat hos Moltke-Leth, hvor han rådgiver små og mellemstore klienter særligt i tvister, ved aftaleindgåelse og selskabsretlige problemstillinger. Det er vigtigt for ham, at han selv kan styre og afstemme sine kundekonti.
”Jeg insisterede på at bruge systemet. Jeg kendte til det i forvejen, og det er en fremragende løsning i forhold til, hvad det koster, og den frihed, som systemet giver mig, har jeg ikke kunne se andre steder,” siger Jens Peter Fabricius, og tilføjer:
”I forhold til min egen forretning, så kan det alt, hvad jeg har brug for. Jeg kan selv afstemme mine klientkonti og fakturere mine klienter med få klik, hvilket er ret vildt, og det kan slet ikke betale sig at give det videre til eksempelvis en advokatsekretær – Jeg kan selv let finde alt i systemet.”
Fungerer med VISMA’s e-conomic
En af de store fordele ved iVISIONs Legis 365 er, at det fungerer sammen med det populære økonomisystem e-conomic. Også dette var afgørende for, at Jens Peter Fabricius valgte systemet.
”Jeg har brugt e-conomic før, og det er et glimrende let system for en virksomhedstype og størrelse som min, og da det hænger sammen, er det legende let at bruge. Jeg kan endda selv bogføre mine udgifter, hvis jeg ville,” siger Jens Peter Fabricius og tilføjer:
”Andre systemer benytter Navision eller en Microsoft Central løsning - tunge systemer med mange funktioner, som vi slet ikke har brug for. Det giver ikke mening. Legis 365 med e-conomic fungerer perfekt for mig.”
Kræver ikke en it-uddannelse at bruge
Jens Peter Fabricius benytter primært systemet til at håndtere kundekonti, og systemet er både enkelt at opsætte og benytte – selv for folk uden den store tekniske kunnen.
”Det er behageligt at benytte et system, som er udviklet til at blive brugt af almindelige brugere, som har en almindelig it-forståelse. Det er enkelt at benytte og dialogen med iVISION har været fin hele vejen igennem,” siger Jens Peter Fabricius.
Faktisk undrer det Jens Peter Fabricius, at ikke alle advokatkontorer har rykket fra egne servere og op i skyen, for der er ifølge ham kun fordele:
”Hvis det er sådan, at der stadig er advokatkontorer, som hoster deres egne servere og systemer via hardware på kontoret, så er jeg både overrasket og lidt skræmt på deres vegne:
Det burde være kontorets prioritering at rykke op i skyen, for der er besparelser at hente både i form af sparet tid og færre omkostninger. Det er farligt at sidde fast i gamle vaner samt have data liggende i kælderen. Det er min mening,” siger Jens Peter Fabricius.
”Jeg insisterede på at bruge systemet. Jeg kendte til det i forvejen, og det er en fremragende løsning i forhold til, hvad det koster, og den frihed, som systemet giver mig, har jeg ikke kunne se andre steder,” siger Jens Peter Fabricius, og tilføjer:
”I forhold til min egen forretning, så kan det alt, hvad jeg har brug for. Jeg kan selv afstemme mine klientkonti og fakturere mine klienter med få klik, hvilket er ret vildt, og det kan slet ikke betale sig at give det videre til eksempelvis en advokatsekretær – Jeg kan selv let finde alt i systemet.”
Fungerer med VISMA’s e-conomic
En af de store fordele ved iVISIONs Legis 365 er, at det fungerer sammen med det populære økonomisystem e-conomic. Også dette var afgørende for, at Jens Peter Fabricius valgte systemet.
”Jeg har brugt e-conomic før, og det er et glimrende let system for en virksomhedstype og størrelse som min, og da det hænger sammen, er det legende let at bruge. Jeg kan endda selv bogføre mine udgifter, hvis jeg ville,” siger Jens Peter Fabricius og tilføjer:
”Andre systemer benytter Navision eller en Microsoft Central løsning - tunge systemer med mange funktioner, som vi slet ikke har brug for. Det giver ikke mening. Legis 365 med e-conomic fungerer perfekt for mig.”
Kræver ikke en it-uddannelse at bruge
Jens Peter Fabricius benytter primært systemet til at håndtere kundekonti, og systemet er både enkelt at opsætte og benytte – selv for folk uden den store tekniske kunnen.
”Det er behageligt at benytte et system, som er udviklet til at blive brugt af almindelige brugere, som har en almindelig it-forståelse. Det er enkelt at benytte og dialogen med iVISION har været fin hele vejen igennem,” siger Jens Peter Fabricius.
Faktisk undrer det Jens Peter Fabricius, at ikke alle advokatkontorer har rykket fra egne servere og op i skyen, for der er ifølge ham kun fordele:
”Hvis det er sådan, at der stadig er advokatkontorer, som hoster deres egne servere og systemer via hardware på kontoret, så er jeg både overrasket og lidt skræmt på deres vegne:
Det burde være kontorets prioritering at rykke op i skyen, for der er besparelser at hente både i form af sparet tid og færre omkostninger. Det er farligt at sidde fast i gamle vaner samt have data liggende i kælderen. Det er min mening,” siger Jens Peter Fabricius.
Advokat og Partner Thomas Hjort, Skovbo Hjort Advokater |
Skiftede egen server ud med Legis 365 i skyen”Den bedste IT-beslutning vi har taget” |
Det aarhusianske advokatkontor Skovbo Hjort Advokater med speciale i erstatnings- og forsikringsret stod for et par år siden over for en større beslutning. Deres eksisterende serverbaserede advokat- og dokumenthåndteringssystem stod til at skulle opgraderes for at undgå uventede nedbrud. Fremfor at købe en ny serverløsning til at stå på kontoret, valgte advokatkontoret i stedet at rykke i skyen med Legis 365 fra iVISION – en beslutning som var funderet på flere overvejelser fra kontorets side.
”Først og fremmest var det afgjort det smarteste at gøre både økonomisk og rent teknisk. Vi undgik de store udgifter ved at købe en ny server, som både kræver konfiguration og vedligeholdelse, og som jo alligevel skal udskiftes på et tidspunkt igen. Det har derfor sparet os for både tid og penge at rykke op i skyen,” siger Thomas Hjort, partner i Skovbo Hjort Advokater, og tilføjer:
”Samtidig oplever vi løsningen som både intuitiv og let at bruge med en meget moderne og visuelt flot brugerflade. Den er ikke gammeldags at se på og bruge, som vores serverorienterede løsning tidligere var.”
Hvor som helst, når som helst
En anden grund til, at advokathuset valgte et cloud-baseret advokatsystem var, at dataene ligger både sikkert og tilgængeligt i skyen. Dataene er bedre sikret hos Microsoft end på en server på din egen matrikel, og samtidig er dataene altid tilgængelige, uanset hvor du er.
”Vi har tidligere været ude af huset og skulle bruge et enkelt dokument, hvilket førhen ville have været besværligt og langsommeligt at få fat i. Nu tager jeg min telefon frem og finder det på kort tid,” siger Thomas Hjort.
Og tilgængeligheden har vist sig at være afgørende under Corona-pandemien, hvor mange blev tvunget til at arbejde hjemmefra. Her var den cloud-baserede løsning afgørende for, at advokatkontoret kunne fortsætte sit arbejde ufortrødent.
”Tidligere måtte vi bruge en VPN-løsning for at afvikle serverprogrammet, men det var både omstændeligt og på grænsen til slet ikke at være en brugbar løsning. Nu oplever vi, at uanset om vi er hjemme, på Molslinjen eller i retten, så kan vi tilgå vores advokatsystem via en fornuftig 4G-linje,” siger Thomas Hjort og tilføjer:
”Nedlukningen ville have været et sandt mareridt, hvis vi stadig havde haft vores data på vores egen server, men vi har nu kunnet arbejde fuldstændig smertefrit.”
Direkte linje til iVISION
Legis 365-tjenesten er udviklet af iVISION i Danmark, og den korte linje direkte til både support og udviklere har betydet, at Skovbo Hjort Advokater har følt sig hørt fra start til slut.
”iVISION har været yderst behagelige og professionelle at være i kontakt med. Vi havde vores egen kontaktperson til konverteringen af data, og hele overførslen var ordnet over en weekend, så vi var klar til at arbejde om mandagen,” siger Thomas Hjort, og tilføjer:
”Når jeg snakker med andre om advokatsystemer, hører jeg ofte, at de er trætte af at være kunder i et stort softwarehus, hvor supportspørgsmål forsvinder i flere dage. iVISION er en mindre organisation, hvilket er positivt; man kan altid få kontakt til dem og få hjælp, når der er brug for det, og man er ikke bare en lille kunde i en stor butik.”
Dog var der enkelte funktioner, som advokatkontoret manglede, men den direkte dialog med iVISION betød, at funktioner kunne udvikles og implementeres ikke kun til Skovbo Hjort, men til alle Legis 365-brugere.
”Vi havde en ønskeliste over funktioner, som hurtigt blev implementeret, så vi føler, at vi bliver taget seriøst. Når vi løbende har ønsker til nye funktionaliteter, bliver de også hurtigt udviklet og implementeret. Og vi betaler ikke ekstra for de nye funktioner. Til dem, som endnu ikke har overvejet at rykke i skyen, kan jeg kun sige, at vi ikke har fortrudt det på noget tidspunkt.
Det giver en enorm fleksibilitet og uafhængighed”, afslutter Thomas Hjort.
”Først og fremmest var det afgjort det smarteste at gøre både økonomisk og rent teknisk. Vi undgik de store udgifter ved at købe en ny server, som både kræver konfiguration og vedligeholdelse, og som jo alligevel skal udskiftes på et tidspunkt igen. Det har derfor sparet os for både tid og penge at rykke op i skyen,” siger Thomas Hjort, partner i Skovbo Hjort Advokater, og tilføjer:
”Samtidig oplever vi løsningen som både intuitiv og let at bruge med en meget moderne og visuelt flot brugerflade. Den er ikke gammeldags at se på og bruge, som vores serverorienterede løsning tidligere var.”
Hvor som helst, når som helst
En anden grund til, at advokathuset valgte et cloud-baseret advokatsystem var, at dataene ligger både sikkert og tilgængeligt i skyen. Dataene er bedre sikret hos Microsoft end på en server på din egen matrikel, og samtidig er dataene altid tilgængelige, uanset hvor du er.
”Vi har tidligere været ude af huset og skulle bruge et enkelt dokument, hvilket førhen ville have været besværligt og langsommeligt at få fat i. Nu tager jeg min telefon frem og finder det på kort tid,” siger Thomas Hjort.
Og tilgængeligheden har vist sig at være afgørende under Corona-pandemien, hvor mange blev tvunget til at arbejde hjemmefra. Her var den cloud-baserede løsning afgørende for, at advokatkontoret kunne fortsætte sit arbejde ufortrødent.
”Tidligere måtte vi bruge en VPN-løsning for at afvikle serverprogrammet, men det var både omstændeligt og på grænsen til slet ikke at være en brugbar løsning. Nu oplever vi, at uanset om vi er hjemme, på Molslinjen eller i retten, så kan vi tilgå vores advokatsystem via en fornuftig 4G-linje,” siger Thomas Hjort og tilføjer:
”Nedlukningen ville have været et sandt mareridt, hvis vi stadig havde haft vores data på vores egen server, men vi har nu kunnet arbejde fuldstændig smertefrit.”
Direkte linje til iVISION
Legis 365-tjenesten er udviklet af iVISION i Danmark, og den korte linje direkte til både support og udviklere har betydet, at Skovbo Hjort Advokater har følt sig hørt fra start til slut.
”iVISION har været yderst behagelige og professionelle at være i kontakt med. Vi havde vores egen kontaktperson til konverteringen af data, og hele overførslen var ordnet over en weekend, så vi var klar til at arbejde om mandagen,” siger Thomas Hjort, og tilføjer:
”Når jeg snakker med andre om advokatsystemer, hører jeg ofte, at de er trætte af at være kunder i et stort softwarehus, hvor supportspørgsmål forsvinder i flere dage. iVISION er en mindre organisation, hvilket er positivt; man kan altid få kontakt til dem og få hjælp, når der er brug for det, og man er ikke bare en lille kunde i en stor butik.”
Dog var der enkelte funktioner, som advokatkontoret manglede, men den direkte dialog med iVISION betød, at funktioner kunne udvikles og implementeres ikke kun til Skovbo Hjort, men til alle Legis 365-brugere.
”Vi havde en ønskeliste over funktioner, som hurtigt blev implementeret, så vi føler, at vi bliver taget seriøst. Når vi løbende har ønsker til nye funktionaliteter, bliver de også hurtigt udviklet og implementeret. Og vi betaler ikke ekstra for de nye funktioner. Til dem, som endnu ikke har overvejet at rykke i skyen, kan jeg kun sige, at vi ikke har fortrudt det på noget tidspunkt.
Det giver en enorm fleksibilitet og uafhængighed”, afslutter Thomas Hjort.